Öppet brev till Idrottsförvaltningen: Erkänn att idrottsförutsättningarna på Norrmalm har havererat

Publicerad 2018-08-20 09:48
Rsz boll1
När Stockholms Stad kastar ut 300 barn från fotbollen då fullföljer inte staden längre sitt uppdrag. Det är dags att erkänna att idrottspolitiken på Norrmalm har havererat kräver Norrtulls SK.

Idrottsförvaltningen i Stockholms Stad ska, enligt Stockholms Stads hemsida, ge möjligheter till aktivitet för alla där folkhälsa, tillgänglighet för alla, gemenskap i förening, jämställdhet och hållbarhet är viktiga nyckelord.

I torsdags skrev Norrtulls SK om hur stadens agerande kommer att kasta ut 300 barn under 10 år från sin fotbollsträning. Detta är i tydlig strid med Idrotts-förvaltningens uppdrag och med deras nyckelord. När Stockholms stad dessutom har gått så långt att de försöker tvinga barn att sluta idrotta då har vi nått ett nytt lågvattenmärke och detta kan aldrig accepteras.

Det saknas demokratiska beslut att minska idrottsytorna på Norrmalm som är Stockholms mest eftersatta stadsdel när det gäller idrottsanläggningar. Det finns inga alternativa ytor och Norrtulls SK saknar redan ersättningsytor från när Johannes BP bebyggdes i våras, också detta utan demokratiska beslut.

• I fredags gick dessutom Peter Ahlström, Idrottsförvaltningen, ut i lokal-tidningen Vi i Vasastan och hävdade att det fanns en "kompromiss" som klubben tackat nej till. "Kompromissen" var att endast 150 barn ska kastas ut. Att framställa detta som en kompromiss är ohederligt. Att försöka få det att framstå som att Norrtulls SK borde accepterat detta är också ohederligt.
  • Inga barn ska behöva kastas ut ur idrotten. Alla barn oavsett var de bor och vem de är ska ges möjlighet att idrotta utefter deras önskemål och det kommer Norrtulls SK alltid att stå upp för. Detta är i linje med det uppdrag som Idrotts-förvaltningen har men det finns inte längre tillgänglighet för alla barn, folkhälsan undermineras och mötesplatserna där gemenskapen skapas och byggs upp försvinner.

Förutsättningarna för idrott på Norrmalm har havererat och Idrottsförvaltningen förmår inte längre att genomföra sitt uppdrag.

Vi kräver därmed att Marina Högland, chef på Idrottsförvaltningen, omgående:

• Offentligt erkänner att Idrottsförvaltningen inte längre kan fullfölja sitt uppdrag på Norrmalm
  • Offentligt går ut och tar tillbaka Peter Ahlströms uttalande

För mer information, kontakta: Martin Carlon, ordförande Norrtulls SK, martin.carlon@norrtullssk.se, 073-429 32 61

Martin Carlon
Md motum logotyp payoff farg
Md adidas
Md l nnasport med webadress
W E B B S H O P
Md rsz ica sabbatsberg large
Md olearys logo
Md ica vanadis  2